Joulun tunnelma syntyy turvasta ja tunteesta - Anna lapselle raitis joulu

18.12.2020

Keväästä lähtien korona on leimannut elämäämme ja ajan käyttöämme. On pysytelty enemmän kotioloissa, mikä on heijastunut yksilöihin ja perheisiin eri tavoilla. Ollaan löydetty mukavia yhteisen ajanvieton tapoja, mutta toisaalta päihteiden käyttö on voinut lisääntyä ja aiheuttaa haittoja paitsi käyttäjälle myös hänen lähipiirilleen.

Kulunut vuosi huipentuu tänäkin vuonna jouluun, jonka vietto voi poiketa edellisvuosista. Jouluun voi purkautua vuoden aikana syntynyttä koronastressiä. Juhlan ”onnistumiseen” kasautuu paineita, kun moni muu asia on vuoden aikana mennyt syystä tai toisesta eri tavalla kuin oltiin kuviteltu tai suunniteltu. Ei ehkä voidakaan tavata kauempana asuvia sukulaisia tai tehdä perinteisiä kyläilyjä. Vieraileeko joulupukkikaan?

On hyvä pysähtyä miettimään, mitkä asiat kuuluvat omaan jouluun kuuluu. Mikä saa juhlan tuntumaan juhlalta? Ovatko joulun peruselementit muuttuneet vuosien aikana? Aikuinen voi haluta juhlia joulua aikuiseen tapaan juhlaa rakentaen, keskustellen ja yhdessä rentoutuen. Toivottavasti se ei rakennu alkoholin käytön ympärille.

Lapsen juhla on yksinkertaisempi. Siihen liittyy kutkuttava odotus, tunnelma, hyväntuulisuus, läsnäolo, yllätykset. Jouluna ollaan vapaita arjen rutiineista, valvotaan tavallista pidempään ja syödään enemmän herkkuja. Lapset nauttivat turvallisten aikuisten läsnäolosta yhteisessä juhlassa ja yhteisestä kokemuksesta pitkän syksyn jälkeen.

Jouluna kukaan ei halua kenenkään pilaavan tunnelmaa. Valitettavasti monessa kodissa aikuisten juhlintaan liittyvä päihteidenkäyttö pilaa lapsen toiveen turvallisesta ja lämpimästä joulusta. Joukossa voi olla yksi, joka ottaa liikaa. Pienikin alkoholimäärä voi aiheuttaa lapselle turvattomuuden tunteen. Se mikä aikuisista tuntuu ja näyttää harmittomalta ja hauskalta, ei aina ole sitä lapsen silmin.

Haluamme muistuttaa, että joulu on ennen kaikkea lasten juhla. Jospa tänä vuonna jouluna olisi vähemmän suorittamista. Keskityttäisiin tunnelmaan ja höllennettäisiin vähän. Pelattaisiin lauta- tai digipelejä, lähetettäisiin etätervehdyksiä sukulaisille, soitettaisiin puhelua kaipaavalle. Luotaisiin yhteisöllisyyttä tähän eristyneisyyden aikaan. Tehtäisiin uusia, lämpimiä muistoja. Meistä jokainen yrittää olla hyvä vanhempi omalle lapselleen, mutta aina omat voimat eivät riitä. Jos koet, että haluat jo etukäteen puhua omasta tai läheisesi päihteidekäytöstä, niin ota ajoissa yhteyttä esimerkiksi Päihdeneuvontaan (puh. 0800 900 45) tai läheisiisi. Annetaan yhdessä lapsille raitis joulu!

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, aluekoordinaattori (Etelä-Suomi) Heli Vaija heli.vaija@ehyt.fi 044 510 0228

Kouvolan kaupunki, ehkäisevän päihde- ja mielenterveystyön koordinaattori, Laura Sillanpää laura.sillanpaa@kouvola.fi 02061 59311

Eksote ehkäisevän päihdetyön koordinaattori, Sanna Ahtiainen sanna.ahtiainen@eksote.fi 040 740 5527 ​

MLL Kaakkois-Suomen piiri, toiminnanjohtaja Christa Carpelan christa.carpelan@mll.fi 050 406 3763