Kouvolan perusopetuksen lomautusten vaikutukset huoltajien ja lasten näkökulmasta

17.12.2020

Kouvolan kaupunki haki säästöjä kohdistamalla lomautuksia lähes kaikkiin peruskoulun opettajiin syksyn 2020 aikana. Peruskoululaisten huoltajille tehtiin kysely (vastausaika 2.11.–15.11.) lomautusten vaikutuksista oppilaisiin ja koulutyöhön. Kyselyn toteuttivat kaupungin vanhempaintoimijoiden puolesta Valkealan Kirkonkylän koulun ja Valkealan yläkoulun vanhempainyhdistykset yhteistyössä Kouvolan kaupungin opetustoimen kanssa. Vastauksia saatiin 1288 (18 % Kouvolan peruskoulun oppilaista). Kyselyyn vastanneista tehostetun tai erityisen tuen tarve oli 292 oppilaalla (23 % kaikista vastauksista). 


Lomautuskyselyn avulla saatiin laajasti selvitettyä opettajien lomautusten vaikutuksia Kouvolan peruskoululaisiin ja heidän koulunkäyntiinsä. Tuloksia voidaan hyödyntää päätöksenteossa, jotta lapsiin ja nuoriin kohdistuvia lomautuksia ei enää käytettäisi. Lapsivaikutusten ennakkoarviointia ei tehty lomautuspäätöstä valmisteltaessa. Kouvolan kaupunkistrategia 2030 –suunnitelman kasvukärkinä ovat lasten ja nuorten kasvu, fokuksena perhearki ja koulutus. Näihin tavoitteisiin ei voida yhdistää opettajien lomautuksia. Peruspalveluihin kohdistuvilla lomautuksilla on negatiivinen vaikutus kaupungin imagoon. 


Perusopetuslain mukaan oppilaalla on oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta, oppilaanohjausta sekä riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä sekä oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Kevään etäkoulu, syksyn koronarajoitukset ja opettajien lomautukset sekä joissain kouluissa lisäksi väistötilat, kuormittivat oppilaita, koteja ja henkilökuntaa sekä lisäsivät negatiivisten vaikutusten kasautumista. Tehostetun ja erityisen tuen toteutumisessa oli haastetta jo ennen lomautuksiakin. Kymsoten ja kaupungin vastuut palveluiden tuottajina ovat toistaiseksi epäselviä. 
Suurin osa oppilaista oli kokenut lomautusten aikana vaikeuksia oppimisessa, mikä johtui mm. opetuksen puutteesta ja levottomaksi muuttuneesta oppimisympäristöstä. Lomautukset vaikuttivat lapsen käytökseen mm. levottomuutena, epävarmuutena, jännityksenä ja pelkoina. Monet lapset kokivat turvattomuutta, koulukiusaamista tai vaaratilanteita normaalia enemmän. Muutokset lukujärjestyksissä aiheuttivat ongelmia myös kodeissa. Tuen tarpeessa olevat oppilaat kokivat lomautusten aikana muita enemmän negatiivisia vaikutuksia koulutyöhön ja oppimiseen. 


Opettajien lomautusten vaikutukset jatkuivat niiden jälkeenkin mm. oppimiseen jääneinä aukkoina, vaikeuksina saada kiinni normaalista kouluarjesta ja -motivaatiosta sekä rauhattomana ilmapiirinä. Monessa perheessä koettiin aitoa huolta lomautusten pitkäaikaisista vaikutuksista lasten oppimistuloksiin ja hyvinvointiin sekä vanhemmilla luokka-asteilla myös jatko-opintomahdollisuuksiin tasa-arvoisina muiden kaupunkien nuorten kanssa. 


Kouvolan kaupungin päättäjät saivat kyselyssä hyvin voimakasta kritiikkiä osakseen. Vastaajien viesti on yksiselitteinen. Suurin osa piti opettajien lomautusta vääränä säästökeinona, jota ei pitäisi missään tilanteessa käyttää. Toimenpiteellä saavutettavia todellisia säästöjä kyseenalaistettiin. Lakisääteisen opetuksen vaarantuminen ja huoli lasten ja nuorten tulevaisuudesta tuli voimakkaasti esiin. Kaikkein eniten lasten kannalta huonot päätökset iskevät heikoimmassa asemassa oleviin ja erityistä tukea tarvitseviin lapsiin. Päätösten vaikutukset tulee aina arvioida. 


Lapsiin kohdistuvat huonot päätökset ovat aina kalliita päätöksiä. 


Kouvolan vanhempainyhdistysten ja -toimijoiden puolesta Heli Vaija vaijaheli@gmail.com 040 531 6216 ja Tuomas Peräkylä tuomas.perakyla@gmail.com 040 706 3680 
Suomen Vanhempainliitto, tj. Ulla Siimes ulla.siimes@vanhempainliitto.fi 040 553 0981 
MLL Kaakkois-Suomen piiri, tj. Christa Carpelan christa.carpelan@mll.fi 050 406 3763