Uusimmat rajoitukset ja suositukset koronaepidemian aikana

8.3.2021

Kymenlaakson tilanne ja suositukset

Kymenlaaksossa koronavirusepidemia on kiihtymisvaiheessa ja seuraavat rajoitukset ovat voimassa 8.–28.3.2021 ellei toisin mainita.

Maskin käyttö ja turvaväli

• Voimassa vahva suositus käyttää kasvomaskia kaikkialla ja noudattaa kahden metrin turvaväliä sekä huolehtia hyvästä käsihygieniasta.

Yleisötilaisuudet

• Kaikki yli kuuden hengen yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset sisä- ja ulkotiloissa on kielletty 31.3.2021 asti.

Yksityis- ja perhetilaisuudet

• Suositus on, että  yli kuuden hengen yksityistilaisuuksia tai perhejuhlia ei järjestetä, eikä tällaisiin myöskään osallistuta.

Etelä-Karjalan tilanne ja suositukset

Etelä-Karjala on siirtynyt  koronavirusepidemian leviämisvaiheeseen ja seuraavat suositukset astuvat voimaan 2.3.–31.3.2021 ellei toisin mainita.

Maskin käyttö ja turvaväli

• Alueella on voimassa leviämisvaiheen kasvomaskisuositus.  Noudata myös kahden metrin turvavälejä ja huolehdithan hyvästä käsihygieniasta.​

Yleisötilaisuudet

• Voimassa on kuuden hengen kokoontumisrajoitus.​

Yksityis- ja perhetilaisuudet

• Voimassa kuuden hengen kokoontumisrajoitus.

MLL:n Kaakkois-Suomen piirin toiminta

Suosittelemme sosiaalisten kontaktien ja kokoontumisten välttämistä terveysviranomaisten antamien suositusten mukaisesti. Toivomme kaikkien noudattavan näitä suosituksia ja pysyvän terveinä.

Ryhmätoiminta

• Ryhmätoiminnoissa noudatamme alueellisia ohjeistuksia ja kuuden hengen kokoontumisrajoitusta.
  • MLL:n Kaakkois-Suomen piiri järjestää Äipät ja iskät -kahveja etänä Zoomissa keskiviikkoisin klo 9-10 ja Iskä- kahveja joka kolmas keskiviikko 18-19. Aamu- ja iltakahvit ovat ammattilais- ja asiantuntijavetoisia tapaamisia, jotka ovat avoimia kaikille. Pääset osallistumaan etäkahveille linkin kautta, jonka saat Kaakon Äipät ja iskät – ryhmästä Facebookista tai koordinaattoreilta sähköpostiisi. Aikataulut kahveille löydät täältä.
  • Muista myös seurata Kaakon äipät ja iskät Facebook-ryhmää täältä. Ryhmä on suunnattu Kaakkois-Suomen alueella asuville vanhemmille. Ryhmässä jaetaan vertaistukea, ystävystymme, autamme ja tsemppaamme toinen toisiamme.

Lastenhoitotoiminta

• MLL:n lastenhoitajalla on maskivelvoite perheissä.
  • Lastenhoitopalvelua jatketaan toistaiseksi, mutta viranomaisohjeisiin nojaten vältetään kuitenkin sellaisia kontakteja, jotka eivät ole välttämättömiä.
  • Palvelua ei voi käyttää, jos perheessä on mitä tahansa sairautta tai perhe on eristyksessä/karanteenissa.
  • Hoitajan on peruutettava työ, jos hän tuntee itsensä vähänkin flunssaiseksi.

Perhesuhteiden puhelin

• Ero- ja parisuhdehankkeen koordinaattorit ovat tavoitettavissa puhelimitse kun tarvitset kuuntelijaa tai tukea. Puhelintuki palvelee Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan alueilla arkisin klo 13-15.

Kymenlaakson puhelintuki: Satu p. 050 513 9553 Saara p. 050 523 3984

Etelä-Karjalan puhelintuki: Marjaana p. 050 358 8394 Noora p. 050 466 2642