Uusimmat rajoitukset ja suositukset koronaepidemian aikana

1.12.2020

Kymenlaakson tilanne ja suositukset

Kymenlaaksossa koronavirusepidemia on leviämisvaiheessa ja seuraavat rajoitukset ovat voimassa 2.–22.12.2020 ellei toisin ole mainittu.

Maskin käyttö ja turvaväli

• Voimassa vahva suositus käyttää kasvomaskia kaikkialla ja noudattaa turvavälejä sekä huolehtia hyvästä käsihygieniasta.

Yleisötilaisuudet

• Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätöksellä kaikki yli 10 hengen yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset kielletään 1.–20.12.2020.

Yksityis- ja perhetilaisuudet

• Suositellaan, että ei järjestetä yli 10 hengen yksityistilaisuuksia.

Etelä-Karjalan tilanne ja suositukset

Etelä-Karjala on siirtynyt  koronavirusepidemian kiihtymisvaiheeseen ja seuraavat suositukset astuvat voimaan 3.12.2020 ja ovat voimassa vuoden loppuun.

Maskin käyttö ja turvaväli

• Alueella on voimassa kiihtymistason kasvomaskisuositus, joka koskee kaikkia julkisia sisätiloja.  Noudata myös turvavälejä ja huolehdithan hyvästä käsihygieniasta.​

Yleisötilaisuudet

• Kaikki yli 20 hengen kokoontumiset on kielletty. Myös kaikkia ylimääräisiä lähikontakteja tulisi välttää.

Yksityis- ja perhetilaisuudet

• Yksityistilaisuuksissa on voimassa 10 hengen kokoontumisrajoitus.

MLL:n Kaakkois-Suomen piirin toiminta

Suosittelemme sosiaalisten kontaktien ja kokoontumisten välttämistä terveysviranomaisten antamien suositusten mukaisesti. Toivomme kaikkien noudattavan näitä suosituksia ja pysyvän terveinä.

Ryhmätoiminta

• Ryhmätoiminta jää tauolle toistaiseksi 1.12.2020 alkaen. Seuraamme tilannetta ja ilmoitamme toiminnan käynnistyessä jälleen.
  • MLL:n Kaakkois-Suomen piiri järjestää Äipät ja iskät -kahveja etänä Zoomissa keskiviikkoisin klo 9-10. Seuraavat etäkahvit pidetään 9.12., ja 16.12. Aamukahvit ovat ammattilais- ja asiantuntijavetoisia tapaamisia, jotka ovat avoimia kaikille. Pääset osallistumaan etäkahveille linkin kautta: https://us02web.zoom.us/j/82566664229?pwd=bDgxSjJaczY5VktqQzVIQnZEMmhVQT09
  •  Muista myös seurata Kaakon äipät ja iskät Facebook-ryhmää täältä. Ryhmä on suunnattu Kaakkois-Suomen alueella asuville vanhemmille. Ryhmässä jaetaan vertaistukea, ystävystymme, autamme ja tsemppaamme toinen toisiamme.

Lastenhoitotoiminta

• MLL:n lastenhoitajalla on maskivelvoite perheissä.
  • Lastenhoitopalvelua jatketaan toistaiseksi, mutta viranomaisohjeisiin nojaten vältetään kuitenkin sellaisia kontakteja, jotka eivät ole välttämättömiä.
  • Palvelua ei voi käyttää, jos perheessä on mitä tahansa sairautta tai perhe on eristyksessä/karanteenissa.
  • Hoitajan on peruutettava työ, jos hän tuntee itsensä vähänkin flunssaiseksi.

Perhesuhteiden puhelin

• Arkisin perhesuhdetoiminnan koordinaattorit tarjoavat jutteluseuraa, kuuntelijaa ja tukeaan sitä kaipaaville vanhemmille puhelimitse. Puhelintuki palvelee Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan alueilla arkisin klo 13-15.

Kymenlaakson puhelintuki: Satu p. 050 513 9553 Saara p. 050 523 3984

Etelä-Karjalan puhelintuki: Marjaana p. 050 358 8394 Noora p. 050 466 2642