Oletko kiinnostunut erilaisista kulttuureista, tule ystäväksi maahanmuuttajaäidille?

7.9.2021

Sisko Eskelisen (vas.) ja Ieva Ekstsin yhdessä olo on mutkatonta ja hauskaa. He ulkoilevat usein lastensa kanssa.

Ystävyys yhdistää. Ystävätoiminnasta saa iloa niin vapaaehtoinen kun maahan muuttanut nainen.

Lähdin mukaan, koska halusin tutustua uusiin ystäviin ja MLL:n kautta tutustuin mahtavaan tyyppiin nimeltään Ieva. Olemme yhä ystäviä ja uskon, että ystävyytemme jatkuu koko elämän. Näin kertoo Kotkalainen Sisko Eskelinen, joka lähti mukaan ystäväksi maahanmuuttajaäidille toimintaan mukaan vuonna 2019. Ieva Eksts oli juuri muuttanut Englannista Kotkaan ja odotti kolmatta lastaan. Hän sai kuulla toiminnasta neuvolassa ja otti saman tien yhteyttä MLL:n Kaakkois-Suomen piirin koordinaattoriin ja sai pian ystäväkseen Siskon. ”Olen ollut todella onnekas, kun sain hänen kaltaisensa ystävän. Hän on neuvonut minua monessa asiassa ja näyttänyt hyviä paikkoja.” Ieva toteaa. Kaikista ihaninta molempien naisten mielestä on ollut saada oikea luotettava ystävä. He ovat niin läheisiä, että viettivät jopa joulunkin yhdessä.

Vapaaehtoistyö MLL Kaakkois-Suomen piirissä on joustavaa, hauskaa ja merkityksellistä. Pystyt toimimaan omien aikataulujesi mukaan. Vapaaehtoistyö ei vie koko aikaasi vaan kaksi kertaa kuukaudessa riittää. Pienellä panoksella voit vaikuttaa paljon maahan muuttaneen naisen ja hänen perheensä elämään. Suomenkielisen paikallinen ystävän kanssa on matalampi kynnys opetella suomea ja tutustua paikkakuntaan, sekä suomalaisiin tapoihin. Samalla sinä opit itse uudesta kulttuurista ja tutustut uuteen ihmiseen. Toiminta sopii hyvin perheellisille, mutta sinulla ei tarvitse olla perhettä osallistuessasi toimintaan, pelkkä kiinnostus ja halua auttaa riittävät. Yhdessä maahan muuttaneen ystäväsi kanssa voitte tehdä kaikkea mitä ystävien kanssa tekisit muutenkin. Lenkkeillä, käydä lasten kanssa leikkipuistossa, kahvitella tai voitte vaikka aloittaa uuden harrastuksen yhdessä.  Toiminnassa kautta myös perheen lapset ja miehet voivat halutessaan ystävystyä keskenään.

Kouvolalainen Essi Laatunen on ollut mukana ystäväksi maahanmuuttajaäidille toiminnassa jo useamman vuoden, ja hänellä on ollut MLL:n kautta jo kaksi ystävää. Kaksi heistä oli Syyriasta Suomeen muuttaneita. ”Olen saanut elämääni paljon uusia asioita: uusia ihmisiä, olen oppinut tekemään uusia ruokia, nähnyt erilaisia televisio-ohjelmia ja kokenut huippuhetkiä. Minusta on mahtavaa tehdä vapaaehtoistyötä, joka saa myös minut hyvälle tuulelle.” Essi kuvailee.

Vapaaehtoistyön kautta saat halutessasi suuren joukon muita vapaaehtoisia verkostoosi ja voit saada pitkäaikaisia ystäviä. ”MLL:n tukihenkilötoiminnan vapaaehtoisille järjestetään  vertaistapaamisia,  virkistyksiä ja lisäksi  saat tietoa mielenkiintoisista koulutuksista ja sinut pyydetään mukaan tapahtumiimme.” Kertoo ystäväksi maahanmuuttajaäidille toiminnan koordinaattori Elisa Sandström-Hovi.

”Seuraavaksi vapaaehtoisia koulutetaan Kotkassa 11.10. Kouvolaan järjestetään koulutus tarvittaessa. Toimintaan voi tulla mukaan myös henkilökohtaisen perehdytyksen kautta.” Elisa kertoo.

Seuraava vapaaehtoisten koulutus järjestetään Kotkassa
11.10.2021 klo 17-19.30. Ilmoittautumiset 7.10. mennessä:
Elisa Sandström-Hovi, elisa.sandstrom-hovi@mll.fi, 040 750 4112

Lisätietoja ystäväksi maahanmuuttajaäidille -toiminnasta:https://kaakkois-suomenpiiri.mll.fi/perheille/ystavaksi-maahanmuuttajaaidille/

Videoita ystävä -toiminnasta

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Artikkeli ystävä -toiminnasta