Yhteistyöllä kohti perhemyönteisempää työelämäkulttuuria

16.11.2020

Työ ja perhe ovat ihmisten elämän keskeisiä alueita ja tärkeitä hyvinvoinnin osatekijöitä. Työelämän vaatimusten lisääntyessä työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen on toisinaan haasteellista nyky-yhteiskunnassa. Erityisesti korkeasti koulutetut onnistuvat muita harvemmin työn ja perheen sujuvassa yhteensovittamisessa.

”Mothers in Business MiB ry:n vuonna 2019 tekemän jäsenkyselyn mukaan 90 % vastaajista koki, että työpaikan perheystävällisyys on tärkeää tai erittäin tärkeää niin nykyiseen työpaikkaan sitoutumisen kannalta kuin uuteen työhön hakeutumisen osalta. Tärkeimpinä asioina perheen ja työn yhteensovittamisessa olivat joustavat työajat, oman esihenkilön myönteinen suhtautuminen perheen ja työn yhteensovittamiseen, mahdollisuus tehdä etätöitä ja työyhteisön myönteinen suhtautuminen perheen ja työn yhteensovittamiseen.” Kertoo Mothers in Business Kymenlaakson paikallisvastaava Tiina Pönni.

Työn ja perheen yhteensovittamista mahdollistavia käytännöt ovat lisääntyneet viime vuosina, mutta ne eivät jakaudu tasaisesti kaikkien kesken.  Erityisesti lyhytaikaiset työsuhteet ovat 2010-luvulla lisääntyneet. Huomioiden suomalaisten ikärakenne, hoivavastuuta tulee työikäiselle väestölle myös ikääntyvien läheisten osalta, joten sujuva työn ja perheen yhteensovittaminen koskee kaikkia työllisiä. ”Määräaikaiset työsuhteet ovat usein este myös perheen perustamiselle. Syntyvyys laskee Suomessa jo yhdeksättä vuotta” huomauttaa MLL:n Kaakkois-Suomen piirin toiminnanjohtaja Christa Carpelan.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Kaakkois-Suomen piiri ry, Kinnon Talenttimagneetti-hanke sekä Mothers in Business Kymenlaakso haluavat kaikki osaltaan olla vaikuttamassa perhemyönteisen työelämäkulttuurin kehittämiseen ja herättää keskustelua perhemyönteisyyden positiivisista vaikutuksista. ”MLL:n Kaakkois-Suomen piirissä käynnistyneessä Perhemyönteinen työyhteisö- kampanjassa haastetaan yrityksiä ja työyhteisöjä hyviin käytäntöihin. Kymenlaaksossa haasteen on jo ottanut vastaan teknisen suunnittelun asiantuntijayritys CTS Engtec Oy, Kouvolan Lakritsi Oy sekä Lumon Oy.” Kertoo MLL:n koordinaattori Satu Lukka. “Talenttimagneetti-hankkeen tavoitteena on osaajien houkuttelu Kymenlaakson alueelle. Yritysten perhemyönteisyys nähdään yhtenä vahvana valttikorttina työnantajamarkkinoilla osaajista kilpailtaessa. Haluamme tämän yhteistyön kautta tuoda sitä näkyväksi.” kertoo hankkeen projektipäällikkö Anne Harrila.

“Koemme kaikki yhteistyön erittäin tärkeäksi. Haluamme olla mukana vaikuttamassa niin Kouvolan elinvoimaisuuteen kuin perheystävälliseen keskusteluun. Elinvoimainen Kouvola on kaikkien etu. Yritysten perheystävälliset käytänteet, kuten esimerkiksi joustava työaika, hyödyttävät muitakin työntekijöitä kuin vain perheellisiä. Tämän yhteistyön avulla voimme nostaa esiin sitä, kuinka hyvin Kouvolassa voi toteuttaa perheen ja työn terveellistä yhdistämistä. ” iloitsee Pönni.

Lisätietoja:

MLL Kaakkois-Suomen piiri ry: Koordinaattori Satu Lukka, p. 050 5139 553, satu.lukka@mll.fi, toiminnanjohtaja Christa Carpelan, p. 050 4063 763, christa.carpelan@mll.fi

Talenttimagneettihanke: Projektipäällikkö Jaana Lauhkonen-Teräväinen, p. 020 615 6159, jaana.lauhkonen-teravainen@kouvola.fi

Mothers in Business Kymenlaakso: Paikallisvastaava Tiina Pönni, p. 040 769 6011, kymenlaakso@mib.fi

www.mib.fi