Lukumummit ja -vaarit

Lukumummit ja -vaarit ovat vapaaehtoisia, jotka vierailevat kouluilla tukemassa lasten lukusujuvuuden kehittymistä. Vierailuilla tavataan yksittäisiä oppilaita yhden oppitunnin ajan noin kerran viikossa.

Toiminta pohjautuu Niilo Mäki -instituutin toimintamalliin.

Ylisukupolvista toimintaa parhaimmillaan

Lukumummit ja -vaarit vierailevat kouluilla keskimääräisesti kerran viikossa yhden oppitunnin ajan ja tapaavat yksittäisiä oppilaita. Oppilaat vaihtavat kuulumisia ja lukevat lukumummeille/vaareille.

Lasten lukusujuvuus on laskenut huomattavasti viimeisen 20 vuoden aikana, ja toiminnan tarkoitus on innostaa lapsia lukemisen maailmaan sekä tukea lukusujuvuuden kehitystä.

MLL:n Kaakkois-Suomen piiri hoitaa käytännön asiat, kuten koulujen kanssa sopimisen, jotta lukumummeille ja -vaareille olisi mahdollisimman helppoa ja sujuvaa aloittaa toiminta. Kaikki lukumummit ja -vaarit saavat perehdytyksen ennen aloitusta.

Lukumummiksi tai -vaariksi ryhtyminen ei vaadi erityistaitoja. Lukutaito ja halu auttaa ja tukea lasten lukemisen kehitystä riittää! Toiminta edellyttää yleistä toimintakuntoa (kohtuulliset likkumisen haasteet eivät ole este) sekä nuhteetonta rikosrekisteriä.

Moni on kokenut lasten kanssa lukemisen palkitsevana ylisukupolvisena tekemisenä eläkepäiville. Lukumummit ja -vaarit ovat kouluilla odotettu vieras!

Lasten lukutaito on laskenut huolestuttavasti viimeisen 20 vuoden aikana. Vuorovaikutteinen lukeminen voi olla yhtä tehokasta kuin puheterapia ja tasoittaa lasten ja nuorten sosio-ekonomisia taustoja.

Toiminnan kautta syntyy myös sukupolvien välistä vuorovaikutusta: seniori-ikäiset vapaaehtoiset pääsevät toiminnan kautta tutustumaan lasten lukutottumuksiin ja nykyajan koulumaailmaan, ja lapsi saa kontaktin toiseen sukupolveen. 

Ota yhteyttä piirin koordinaattoriin! Perehdytyksiä järjestetään säännöllisesti, ja ne kestävät kaksi tuntia.

 
Koordinaattori etsii vapaaehtoiselle sopivan koulun ja sopii järjestelyistä. Koulun kanssa sovitaan tapaaminen, johon osallistuu rehtori tai opettaja, vapaaehtoinen sekä MLL:n koordinaattori. Yhdessä sovitaan käytännön asiat ja aikataulut.

Koordinaattori ja vapaaehtoinen käyvät keskustelun kuulumisista ja tilastoinnista pari kertaa vuodessa.

Ota yhteyttä!

Kymenlaakso

Etelä-Karjala

Lue muista tukihenkilö­toiminnan muodoista: