YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Tule ystäväksi maahanmuuttajaäidille

Etsimme suomea puhuvia naisia ystäviksi maahan muuttaneille äideille. Toiminta tukee maahan muuttaneiden äitien kotoutumista ja kielen oppimista sekä tutustuttaa heidät suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin.

Ystävyys…

• vähentää yksinäisyyttä
  • auttaa kotoutumaan uuteen kotimaahan
  • tukee kielen oppimista
  • rohkaisee laajentamaan elinympäristöä
  • tutustuttaa uuteen kulttuuriin

Maahanmuuttajanaiset kaipaavat lähistöllä asuvia, suomea puhuvia ystäviä, joiden kanssa harjoitella suomen puhumista. Leikkipuistoon ja perhekahvilaan lähteminen on huomattavasti helpompaa sellaisen ystävän kanssa, joka omalla esimerkillään näyttää, miten erilaisissa tilanteissa toimitaan. Samoin asiointi esimerkiksi ruokakaupassa muuttuu mukavaksi suomea osaavan ystävän kanssa.

”Minä niin yksin pieni lasten kanssa kotona.
Mies paljon töissä, nyt opiskelen suomea ja minä haluan tuttustua suomalainen nainen, minä haluta jutella.” -Maahanmuuttajaäiti

"Elämä muuttunut paljon ystävän tapaamisen jälkeen.
On joku jolta kysyä. Aiemmin ei ollut ketään keltä kysyä."
- Maahanmuuttajaäiti

"Hanna on miule ihana ystävä, minä sanon paljon kiitos. Nyt minula paljon ihana kokemus ja minä soittaa aina välillä Hannalle. Me vielä näemme, mutta minä töissä nyt ja Hanna töissä. Joskus tavatamme ja me kiva nähdä pitkästä ajasta."
-Maahanmuuttajaäiti

Miten ystäväsuhde toimii käytännössä?

Maahanmuuttajanainen ja vapaaehtoinen päättävät yhdessä, kuinka usein he tapaavat ja mitä haluavat tehdä tavatessaan. Suomenkielistä ystävää kaipaavat maahan muuttaneet naiset ovat tavallisia naisia, jotka haluavat oppia suomea ja tutustua uuteen ihmiseen. Vapaaehtoisilta ei vaadita mitään erityistaitoja, vaan avoin mieli ja kiinnostus tutustua uuteen ihmiseen riittävät. Joskus maahanmuuttajaäiti ja vapaaehtoinen saavat toisistaan elämänmittaiset ystävät.

Aloitustapaamisessa MLL:n työntekijä on mukana. MLL:n koordinaattori on säännöllisesti yhteydessä molempiin osapuoliin.

”Hänestä on tullut minulle kuin sisko, miten voikaan olla että sain tällaisen ystävän toiselta puolelta maailmaa. Hän on tullut minulle todella läheiseksi.” -Vapaaehtoinen ystävä

”Ystävyys on todella aitoa, tuntuu kuin olisimme tunteneet aina. Teemme paljon yhdessä lasten kanssa, mutta tapaamme myös kahdestaan.” -Vapaaehtoinen ystävä

Suvi Laajarinne Koordinaattori Kymenlaakso 040 750 4112 suvi.laajarinne@mll.fi
Heta Jurvanen koordinaattori Etelä-Karjala 040 087 3603 heta.jurvanen@mll.fi

Lataa esitteemme tästä.

Tietoa ammattilaisille

Tässä alla esitteitä toiminnastamme usealla eri kielellä sekä yhteydenottolomake, jonka voitte täyttää ystävätoimintaan haluavan asiakkaanne kanssa. Huomioithan vielä ylhäällä olevat ryhmätapaamiset. Tiedostoja saa jakaa yhteistyökumppaneille ja asiakkaille.