Alakoulun tukioppilastoiminta käynnistyy Kouvolassa

3.9.2024

Kuvassa vasemmalta: Maiju Laurila, Eskolanmäen tukioppilasohjaaja (alakoulu). Christa Carpelan, MLL:n Kaakkois-Suomen piiri ry:n toiminnanjohtaja. Johanna Lindstedt, Kouvolan kaupungin opetuspalvelupäällikkö. Sami Halme, nuorisotoiminnan koordinaattori. Suvi Rantalainen, Eskolanmäen koulun rehtori.

MLL:n Kaakkois-Suomen piiri sai Kymin Osakeyhtiön 100-vuotissäätiöltä merkittävän avustuksen alakoulujen tukioppilastoiminnan toteuttamiseen. Nyt hanke käynnistyy viidellä pilottikoululla: Eskolanmäen yhtenäiskoulu, Valkealan yhtenäiskoulu, Naukion yhtenäiskoulu, Korian koulu ja Sippolan koulu. Tavoitteena on saada alakoulun tukioppilastoiminta osaksi kaikkien koulujen toimintakulttuuria ensimmäisenä kuntana Suomessa. Alakoulun tukioppilastoiminnalla vahvistetaan yhä varhaisemmassa vaiheessa hyvää ryhmähenkeä ja kouluilmapiiriä, ennaltaehkäistään kiusaamista sekä huolehditaan ettei kukaan jäisi yksin.

MLL on toteuttanut tukioppilastoimintaa jo yli 50 vuotta, kattaen tänä päivänä 94% suomalaisista ylä- ja yhtenäiskouluista. Alun perin yläkouluille suunnatulle, koulun hyvinvointityötä tukevalle toiminnalle on tarve myös alakouluilla. Ja nyt tämä toiminta käynnistetään ensimmäisenä Suomessa niin, että toiminta juurrutetaan yhteistyössä Kouvolan kasvatus- ja opetustoimen kanssa kaikkiin Kouvolan kouluihin.

Alakoulun tukioppilaat ovat 5.-6. -luokkalaisia oppilaita, jotka osallistuvat aktiivisesti osallistavan toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen, jolloin he pääsevät vaikuttamaan koulun ilmapiiriin ja tapoihin toimia. Tukioppilaat rakentavat koulussa hyvää ryhmähenkeä ja kiusaamisen vastaista normia sekä huolehtivat, ettei kukaan jäisi yksin. Tukioppilastoiminta osallistaa oppilaat itse vaikuttamaan  myönteiseen ja turvalliseen kouluilmapiiriin.

”Alakoulun toiminnasta puhuttaessa varhainen ennaltaehkäisy ja puuttuminen on ensisijaisen tärkeää”, toteaa MLL:n Kaakkois-Suomen piirin toiminnanjohtaja Christa Carpelan.

Tukioppilastoimintaa on tutkittu laajasti ja pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti toteutettuna sen on todettu lisäävän yhteisöllisyyttä ja ennaltaehkäisevän kiusaamista (Karvi 2022).

”On erittäin hienoa, että pilottikoulut lähtivät innokkaasti mukaan rakentamaan ja kehittämään koulun yhteisöllisyyttä ja uutta toimintamallia”, iloitsee toimintaa koordinoiva MLL:n Kaakkois-Suomen piirin nuorisotoiminnan koordinaattori Sami Halme.

”Tukioppilastoiminta on yksi muoto, jossa pyritään madaltamaan kynnystä saattaa toisen ihmisen tietoon asioita, joiden tarvitsee tulla kuulluksi ja tarvittaessa tuoda ne aikuisen tietoon”, jatkaa Eskolanmäen alakoulujen tukioppilasohjaaja Maiju Laurila.

Lisätietoja:

Sami Halme