”Ei oo koskaan ahistanu niin paljon” – opettajien lomautukset oppilaiden kokemana
20.10.2021
Opettajien lomautukset vaikuttivat oppilaiden kouluhyvinvointiin. Lomautusten aikana opetusta ei ollut tai se oli puutteellista. Oppilaat kuvasivat lomautusten aiheuttaneen oppimiseen aukkoja ja kantoivat huolta lomautusten pitkäaikaisvaikutuksista oppimistuloksiin. Lomautusten aikana levottomuus koulussa lisääntyi, eikä keskittymisrauhaa tehtävien tekemiseen ollut. Siitä huolimatta oppilaat eivät kokeneet turvattomuutta ja pelkoa lomautusten aikana.
Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) Kaakkois-Suomen piirin tilaaman opinnäytetyön
tarkoituksena oli selvittää kouvolalaisten oppilaiden kokemuksia opettajien lomautuksista.
Kaakkois-Suomen ammttikorkeakoulun yhteisöpedagogi (yamk) opiskelija Emmi Väkevä-
Henttu selvitti haastattelun (n=6) avulla, miten oppilaat kokivat opettajien lomautukset ja
millaisia vaikutuksia lomautuksilla oli oppilaiden kouluhyvinvointiin.
Oppimisvajeen paikkausta lomautuksilla?
Kouvolan kaupunki lomautti vuonna 2020 lähes koko opetus- ja kasvatushenkilöstönsä
säästöjen vuoksi. Ennen lomautuksia, keväällä 2020 elettiin poikkeusoloissa, jonka
seurauksena oppilaat opiskelivat etänä. Etäopiskelun nähtiin vaikuttavan nuorten
oppimiseen ja kouluhyvinvointiin. Ylivoimaisesti tärkeimpänä tuen muotona
poikkeusoloista ja niiden vaikutuksista toipumiseen olisikin tarvittu lisää opettajia, ei
lomautuksia. Opetustoiminnan turvaamiseksi Opetus- ja kulttuuriministeriö jakoikin kunnille
korona-avustusta. Siitäkin huolimatta Kouvolassa opettajat päätettiin lomauttaa.
Toteutuiko lasten etu?
Lapsivaikutusten arvioinnin mukaan kaikissa päätöksissä, jotka koskevat lapsia, tulisi
kuulla lapsia. Lapsen edun tulisi myös olla ensisijainen kaikissa lapsia koskevissa
päätöksissä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaat eivät voineet vaikuttaa
opettajien lomautuspäätökseen, eikä heidän mielipiteitään lomautuksista kysytty. Oppilaat
kokivat, että lomautusten aikana koulussa oli erilaista, kuin aiemmin – kouluun meno
jännitti, oppitunteja peruttiin, opettajaa ei aina ollut paikalla, ryhmäkoot olivat suuria,
turvavälejä ei noudatettu (korona-aika) ja ohjeet olivat epäselkeitä. Oppilaiden vastausten
perusteella on nähtävissä, että lomautusten aikana opetuksesta jouduttiin tinkimään, eikä
opetussuunnitelman mukaista opetusta ja tukea voitu tarjota oppilaille.
Oppilaiden vastauksissa korostui myös kokemus siitä, että koulussa oleminen oli
kaoottista (melu, levottomuus, keskittymisrauhan puute) ja aiheutti lähes kaikilla
vastanneista ahdistusta, jännitystä, stressiä ja väsymystä niin koulussa kuin vapaaajallakin.
Nämä osaltaan vaikuttivat myös siihen, että oppilaiden poissaolot ja lintsaamiset
lisääntyivät lomautusten aikana. Vaikka levottomuus kouluissa lisääntyi, niin silti
vastausten perusteella oppilaat eivät kokeneet turvattomuutta ja pelkoa.
Oppilaiden hyvinvointi on tärkeä perusta tulevaisuuden hyvinvoinnille. Vastausten
perusteella voidaan todeta, että oppilaiden arki, turvallisuuden tunne sekä
opetussuunnitelman mukainen opetus vaarannettiin kertaluonteisen säästön takia. Nyt jos
koska olisikin aika aidosti satsata oppilaisiin, eikä vain tehdä ”säästöjä” heidän
kustannuksellaan.
Lisätietoja: Emmi Väkevä-Henttu, 050-499 0502, emmi.vakevahenttu@gmail.com