Kymenlaakson perhekeskusverkosto kerää tänä vuonna ensi kertaa yhdessä lahjoituksia vähävaraisille lapsiperheille

26.10.2023

Kuvituskuva. (Kuvaaja: Anna Autio)

Lapsiperheissä avuntarve on erityisesti jouluna suuri. Apu menee perille jouluksi, kun lahjoitus on perillä viimeistään Lapsen oikeuksien päivänä 20.11.2023.

Kymenlaakson perhekeskus eli Kymenlaakson alueen järjestöt, seurakunnat ja hyvinvointialue keräävät tänä vuonna ensimmäistä kertaa lahjoituksia vähävaraisille lapsiperheille yhteistyössä.

Kymenlaakson perhekeskusverkoston toimijat ovat yhdessä rakentaneet koordinoidun tavan tukea paikallisia lapsiperheitä. Yhteistyöllä pyritään varmistamaan, että tukea tarvitsevat perheet tavoitetaan mahdollisimman laajasti ja oikeudenmukaisesti ympäri Kymenlaaksoa. Perhekeskuksen laajan verkoston ansiosta apu tavoittaa myös ne perheet, jotka eivät ole sosiaalipalveluiden piirissä.

Lahjoitukset toimitetaan perheille lahjakortteina

Perhekeskuksen keräykseen tulleet lahjoitukset menevät lyhentämättöminä Kymenlaaksossa asuville lapsiperheille. Lahjoitukset toimitetaan perheille lahjakortteina, joilla perheet voivat hankkia ruokaa ja käyttötavaroita, pois lukien alkoholi- ja tupakkatuotteet. Lahjakortit toimitetaan perheille hyvissä ajoin ennen joulua, jotta perheiden ei tarvitse kantaa huolta avun saamisesta lähellä joulua.

Joulunaikaan on käynnissä myös muita perinteisiä joulukeräyksiä, jotka kulkevat perhekeskuksen keräyksen rinnalla (Hyvä Joulumeli, Joulupuu).

20.11. mennessä saapuneet lahjoitukset ehtivät perille jouluksi

Perhekeskuksen keräys on voimassa ympäri vuoden, mutta erityisesti jouluna perheiden avuntarve on suuri. Joulun lisäksi alkuvuodesta ja kesän loma-aikoina apua pyydetään tavallista enemmän. Jouluksi tulevien lahjoitusten tulee olla perillä viimeistään Lapsen oikeuksien päivänä 20.11.2023. Tämän jälkeen tulleet lahjoitukset jaetaan lapsiperheille kolme kertaa vuodessa tarpeen mukaan.

Keräyksen lahjoittajiksi kutsutaan mukaan kymenlaaksolaisia yrityksiä. Myös yksityishenkilöt voivat tehdä lahjoituksen. Lahjoituksen voi halutessaan kohdistaa tietylle alueelle Kymenlaaksossa.

Keräystä koordinoi Mannerheimin Lastensuojeluliiton Kaakkois-Suomen piiri ry.

Keräystili: FI70 5750 0120 4777 33 (OKOYFIHH), MLL:n Kaakkois-Suomen piiri ry
Viesti: ”Lahjoitus lapsiperheelle”. Jos lahjoituksen haluaa kohdistaa tietylle alueelle Kymenlaaksossa, kirjoita alue viestikenttään.

Keräyksessä ovat mukana Mannerheimin Lastensuojeluliiton Kaakkois-Suomen piiri ry, Kymenlaakson alueen seurakunnat, Suomen Punainen Risti ry, Kaakkois-Suomen piiri, Monikulttuuriset toimintakeskukset Mylly, Saaga ja Rodik, Kymenlaakson ensi- ja turvakotiyhdistys sekä Kymenlaakson hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelut, jotka kohtaavat työssään lapsiperheitä.

Lapsiperheköyhyys kasvaa Suomessa ja Kymenlaaksossa voimakkaasti

Lapsiperheköyhyys on Suomessa voimakkaassa nousussa. Vähävaraisissa perheissä asuu nyt noin 30 000 lasta enemmän, kuin tämän vuoden keväällä. Lapsiperheköyhyys koskettaa Suomessa 129 000 lasta, mikä on yli 12 % kaikista Suomen lapsista.

Elinkustannusten voimakas nousu siirtää yhä useampia lapsiperheitä köyhyysrajan alapuolelle, eikä luku näytä olevan kääntymässä laskuun. Köyhyysasteen nousu kohdistuu nyt erityisesti yksinhuoltajaperheisiin, joista hintojen nousun jälkeen 22 % elää köyhyysrajan alapuolella (Lähde: Itla, Kela ja THL 2022).

Lasten pienituloisuusaste on Kymenlaaksossa 13,5 % ja se on 1,6 % korkeampi, kuin koko maassa (Lähde: Sotkanet, lasten pienituloisuusaste).

Lisätietoja keräyksestä antavat:

Christa Carpelan